Stappenplan

Stappenplan

Voor het gebruik van deze tool is een 5-stappenplan opgesteld, dat begint met een analyse en eindigt met een overzicht van je ambities en strategie om de verpakking zo duurzaam mogelijk te maken.

Vooraf is het goed om het volgende te weten:

De ingevoerde data zijn alleen voor jou als invuller terug te zien. De gegevens worden namelijk alleen lokaal opgeslagen in je browser. Dit gebeurt automatisch. Als je de data wilt bewaren en delen, bijvoorbeeld met collega’s met wie je aan het dossier samenwerkt, kun je een download maken van alle gegevens. Dit doe je via het bedrijfsprofiel

1. Ambitie

Een goede voorbereiding is het halve werk. Deze tool helpt je om te bepalen waar je heen wilt. Definieer je eigen ambities en doelen. Maak hierbij gebruik van de ambities die de branche stelt en de R-strategieën om verpakkingen te verduurzamen, zoals Recycle, Reuse, Redesign en Resource

2. Dossiers

Stel het verpakkingsdossier op. Een dossier heeft betrekking op een specifieke product- verpakkingscombinatie. Voor elke product-verpakkingscombinatie die jouw bedrijf op de markt brengt, moet je een apart dossier opstellen. Hiervoor doorloop je de stappen 3 en 4 uit dit stappenplan.

3. Analyse

Analyseer je huidige product-verpakkingscombinatie. Documenteer de materialen die je gebruikt, de gewichten en de functies van de verpakking. Die kan uit één onderdeel bestaan, maar vaak bestaat een verpakking uit meer componenten van verschillende soorten materiaal. Je kunt in de tool een voorbeeld van een vergelijkbare verpakking uit de branche gebruiken om je hierbij te helpen. Na het invullen van alle gegevens zie je dan hoe goed je verpakking scoort ten opzichte van vergelijkbare verpakkingen. Ook de logistieke keten maakt deel uit van de analyse. Vervolgens leg je de basis voor het verpakkingsdossier door de essentiële eisen te documenteren en kritische factoren te bepalen.

4. Strategie

In deze stap bepaal je welke stappen je kunt zetten om een product-verpakkingscombinatie te verduurzamen. Dit doe je per onderdeel/component van de verpakking, met behulp van de R-strategieën.

5. Overzicht

In het overzicht staan je ambities, de resultaten van de analyse en de strategie om de product-verpakkingscombinatie te verduurzamen op een rij. Je ziet waar je heen wilt, waar je nu staat en welke acties je kunt nemen. Dit overzicht is handig om te delen met collega’s en/of leveranciers en afnemers.